Na een carrière van ongeveer 20 jaar in loondienst te hebben gewerkt bij verschillende rioolbedrijven, had ik mezelf omhooggewerkt van servicemonteur naar bedrijfsleider. Toen mijn laatste werkgever zijn zaak verkocht, ben ik afgehaakt om mijn eigen droom te verwezenlijken.
Met alle ervaring die ik had, positief en negatief, had ik alle ingrediënten om een mooi bedrijf op te bouwen, waarin mensen op nummer één staan. En dat is ook wat ik wil uitdragen naar de buitenwereld. Geen glimmende tankwagens, maar vakmannen en tevreden klanten. Inmiddels zijn we met 15 mensen dagelijks druk met allerhande rioolproblemen en we zijn nog steeds aan het groeien.
Als jonge jongen heb ik bij Meervogels gekorfbald en op die manier altijd een stukje binding gehouden. Ik hou van het verenigingsleven en vind het belangrijk dat je iets terugdoet voor de maatschappij.
Sport verbroedert en verbindt. Het is leuk, gezond en ik word er blij van. Een vereniging als Meervogels moet zijn eigen broek ophouden en een stukje sponsoring kan daar mooi aan bijdragen.Het werkt altijd twee kanten op. Als Sponsor hoop je dat leden ook aan ons denken als ze met een rioolprobleem zitten.
In de eerste instantie zijn we begonnen in de particuliere markt en adverteerden we voornamelijk via Facebook. Al snel kwamen we ook in beeld bij de zakelijke markt. We spelen in op de wensen van Vastgoedbeheerders en technische installatiebedrijven. En dat resulteerde in een verschuiving van ons klantenbestand.
We zijn nu voornamelijk bezig voor bedrijven. Dat maakt het werk ook zo leuk. Soms sta je een keukenafvoer te ontstoppen, dan weer zijn we met graafmachines in de weer en de andere keer leggen we onder een kantoorpand een heel nieuw rioolstelsel aan.De komende jaren willen we ons nog verder richten op de zakelijke markt.
Corona sloeg uiteraard bij ons ook flink toe. De eerste weken na de dreigende berichtgeving werden bijna alle klussen afgebeld. Er was zelfs een klant die naar ons riep door de brievenbus “dat we weg moesten gaan”.
Er was paniek en angst. Bij onze mannen voornamelijk onzekerheid. Maar gelukkig hebben we in de weken daarna goed kunnen relativeren. Uiteindelijk kan niemand zonder onze mannen en konden we gewoon aan de slag.
We hebben in één weekend alle werkplekken voor de binnendienst verhuisd naar onze mensen thuis en zijn zo verder gegaan. We waren telefonisch minder goed bereikbaar doordat de hele planning met één mobieltje werd gerund.
Dat resulteerde in een verschuiving van aanvragen richting e-mail. En dat is heel prettig. Bijna alles komt nu per mail binnen en dat geeft rust op de planning.Verder hebben we geleerd dat klanten veel begrip hebben voor als ze wat langer moesten wachten. De meeste van ons hebben corona gehad en met een snotneus thuisblijven zorgde ervoor dat we met minder mensen aan de slag moesten.
Inmiddels zijn we weer wat meer op de zaak aan het werk. En daar zijn we erg blij mee, want wat hebben we dat gemist!
Bram Smit